Przejdź do treści

Statut

STATUT

GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W IWKOWEJ

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

§ 1

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Iwkowej zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie:

  1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
  2. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
  3. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
  4. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
  5. ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
  6. ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
  7. ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego,
  8. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
  9. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
  10. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  11. ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  12. ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii,
  13. ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych,
  14. ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku prawo energetyczne,
  15. ustawy z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego,
  16. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r.o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  17. ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
  18. ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
  19. ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
  20. ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
  21. ustawy z dnia 5 grudnia 2014r o Karcie Dużej Rodziny,
  22. ustawy z dnia 4 listopada 2016r o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Zażyciem”,
  23. uchwały Nr XVII/45/96 Rady Gminy w Iwkowej z dnia 25 kwietnia 1996 r. w sprawie utworzenia               Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Iwkowej,
  24. innych przepisów prawnych dotyczących „Ośrodka” i jednostek budżetowych,
  25. niniejszego statutu zatwierdzonego przez Radę Gminy w Iwkowej.

§ 2.1. „Ośrodek” jest jednostką organizacyjną Gminy Iwkowa, nie posiadającą osobowości prawnej, która funkcjonuje w formie jednostki budżetowej.

  • Siedziba „Ośrodka” znajduje się w Iwkowej, 32-861 Iwkowa 468
  • Terenem działania „Ośrodka” jest gmina Iwkowa.
  • Ośrodek używa pieczęci z napisem: 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

               32-861 Iwkowa

                             woj. małopolskie

                      tel. 014 68 44 010 wew.61

           NIP 869-12-12-297 REGON P-850019323                  e-mail: gops.iwkowa@onet.pl

Rozdział 2.

Cele i zadania Ośrodka

§ 3 Celem działalności „Ośrodka” jest:

  1. umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie  trudnych  sytuacji  życiowych,  których  nie są  one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;
  2. wspieranie   osób     i rodzin w wysiłkach    zmierzających do         zaspokojenia    niezbędnych     potrzeb i umożliwianie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;
  3. podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

§ 4

1. Zadania „Ośrodka” z zakresu ustawy o pomocy społecznej polegają w szczególności na:

  1. przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;
    1. pracy socjalnej;
    1. prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
    1. analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
    1. realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
    1. rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
  2. „Ośrodek” realizując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej kieruje się ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę.
  3. „Ośrodek” wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej kieruje się ustaleniami Wójta oraz uchwałami Rady Gminy.

§ 5

1.Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym z zakresu pomocy społecznej, realizowanych przez „Ośrodek” należą:

  1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych    i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
    1. sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej       i demograficznej;
    1. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
    1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
    1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
    1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
    1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
    1. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
    1. opłacanie  składek  na  ubezpieczenia  emerytalne  i rentowe  za  osobę,  która  zrezygnuje  z zatrudnienia  w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
    1. praca socjalna;
    1. organizowanie i świadczenie  usług  opiekuńczych,  w tym  specjalistycznych,  w miejscu  zamieszkania,  z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi; 12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
  2. dożywianie dzieci;
  3. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
  4. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
  5. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  6. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  7. utworzenie i utrzymanie ośrodka, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
  8. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  9. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach          o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

2. Do zadań własnych gminy realizowanych przez „Ośrodek” należą:

  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
  2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
  3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  4. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
  5. współpraca  z powiatowym  urzędem  pracy  w zakresie  upowszechniania  ofert  pracy  oraz  informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnianie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

3. Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez „Ośrodek” należą:

  1. organizowanie i świadczenie  specjalistycznych  usług  opiekuńczych  w miejscu  zamieszkania  dla  osób  z zaburzeniami psychicznymi;
  2. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
  3. prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  4. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytoriom Rzeczypospolitej Polskiej; 7) wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

§ 6

„Ośrodek” wykonuje również zadania przekazane mu do realizacji na podstawie upoważnienia właściwego organu gminy, w przypadkach przewidzianych w ustawach: I. Zadania z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:

1. Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym:

  1. opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
  2. prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
  3. zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia; 4) tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.

2. Obsługa organizacyjno – techniczna zespołu interdyscyplinarnego.

II. Zadania z zakresu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:

  1. Opracowanie i realizacja 3 – letnich gminnych programów wspierania rodziny.
  2. Tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny.
  3. Tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych przez:
  4. zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa;
  5. organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających; 3) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci.

4. Finansowanie:

  1. podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;
  2. kosztów związanych z udzielaniem pomocy, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy, ponoszonych przez rodziny wspierające.
    1. Współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.
    1. Sporządzanie sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
    1. Prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczej zamieszkałego na terenie gminy.
    1. Przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji w przypadku powstania zaległości za okres dłuższy niż 12 m-cy z tytułu nieponoszenia opłat przez rodziców za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
  3. Zadania z zakresu ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
    1. Opracowywanie i realizacja gminnego program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
    1. Zlecanie i zawieranie umów ze współrealizatorami gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
    1. Prowadzenie działań zmierzających do udzielania osobom uzależnionym i współuzależnionym pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej.
    1. Inicjowanie i realizowanie innowacyjnych form profilaktyki alkoholowej.
    1. Prowadzenie placówek wspierających lub realizujących zadania określone w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
    1. Opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
  4. Zadania z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, w szczególności:
    1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem.
    1. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej.
    1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych   dla   uczniów,   a także   działań   na   rzecz   dożywiania   dzieci   uczestniczących   w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
    1. Wspomaganie działań instytucji,        organizacji       pozarządowych            i osób   fizycznych,         służących rozwiązywaniu problemów narkomanii.
    1. Pomoc  społeczna   osobom   uzależnionym   i rodzinom   osób   uzależnionych   dotkniętym   ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
    1. Sporządzanie corocznego raportu z wykonania Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – przeciwdziałanie narkomanii. V. Zadania z zakresu ustawy o dodatkach mieszkaniowych:

1. Przyznawanie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych.

  • Zadania z zakresu ustawy prawo energetyczne:
    • Przyznawanie i wypłacanie dodatków energetycznych.
  • Zadania z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, w szczególności:
    • Promowanie zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.
    • Zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej, zintegrowanej i dostępnej opieki zdrowotnej  oraz   innych   form   pomocy   niezbędnych   do   życia   w środowisku   społecznym,   rodzinnym i zawodowym.
  • Zadania z zakresu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:
    • Wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej należących do właściwości gminy.
  • Zadania z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych:
    • Przyznawanie i wypłacanie:
  • zasiłków rodzinnych oraz dodatków do zasiłków rodzinnych z tytułu:
    • urodzenia dziecka;
    • opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego;
    • samotnego wychowywania dziecka;
    • wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej;
    • kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego;
    • rozpoczęcia roku szkolnego;
    • podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania;
  • jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka;
  • świadczeń opiekuńczych:
    • zasiłków pielęgnacyjnych;
    • specjalnych zasiłków opiekuńczych; – świadczeń pielęgnacyjnych.

2. Opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne  i zdrowotne  za  osoby,  o których  mowa  w art. 16a ust. 1 i art. 17 ust.1  ustawy  o świadczeniach  rodzinnych,  niepodlegające  obowiązkowi  w/w  ubezpieczeń     z innego tytułu.

  • Zadania z zakresu ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów:
    • Przyznawanie i wypłacanie zasiłków dla opiekunów.
    • Opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za osoby, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, niepodlegające obowiązkowi w/w ubezpieczeń z innego tytułu.
  • Zadania z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów:
    • Przyznawanie i wypłacanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
    • Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenie postępowań i wydawanie w tych sprawach decyzji.
    • Przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji gospodarczej o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6miesięcy.
  • Zadania z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci:
    • Przyznawanie i wypłacanie świadczenia wychowawczego.
    • Przyznawanie i wypłacanie świadczenia „Dobry Start”
  • Zadania z zakresu ustawy o Karcie Dużej Rodziny
    • Przyznawanie członkom rodziny wielodzietnej Karty Dużej Rodziny
  • Zadania z zakresu ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Zażyciem”:
    • Przyznawanie i wypłacanie jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się żywego dziecka, posiadającego zaświadczenie, o którym mowa w art.4 ust.3 ustawy
    • Koordynowanie poradnictwa, o którym mowa w art.8 ust.1 przez asystenta rodziny.

Koordynacja ta ma polegać na opracowywaniu katalogu wsparcia możliwego do uzyskania oraz występowaniu przez asystenta rodziny do odpowiednich podmiotów, w celu umożliwienia skorzystania ze wsparcia.

Rozdział 3.

Struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

§ 7

1. Strukturę organizacyjną Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej określa Regulamin Organizacyjny „Ośrodka”.  2. Kierownik kieruje działalnością „Ośrodka”, wydaje zarządzenia, reprezentuje go na zewnątrz i jest za jego działalność odpowiedzialny. W przypadku nieobecności Kierownika jego obowiązki wykonuje upoważniony pracownik.

  • Zatrudnianie i zwalnianie Kierownika oraz wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do niego należy do Wójta.
  • Kierownik jest przełożonym służbowym w stosunku do pracowników „Ośrodka” i wykonuje w stosunku do nich wszelkie czynności służbowe wynikające ze stosunku pracy.
  • Wójt udziela Kierownikowi „Ośrodka”  upoważnienia  do  wydawania  decyzji  administracyjnych  w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy.

6.Upoważnienie,o którym mowa wyżej może być także udzielone innej osobie na wniosek Kierownika „Ośrodka”.

7.Kierownik „Ośrodka” wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej zgodnie z przekazanymi upoważnieniami.

  • Kierownik „Ośrodka” składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności „Ośrodka” oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej. Rada Gminy biorąc pod uwagę potrzeby opracowuje i kieruje do wdrożenia lokalne programy pomocy społecznej.
  • „Ośrodek” współdziała i prowadzi obsługę biurową Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.

§ 8

Zasady wynagradzania i kwalifikacje pracowników „Ośrodka” określają odrębne przepisy.

Rozdział 4.

Zasady gospodarki finansowej

§ 9

  1. Podstawą gospodarki  finansowej  „Ośrodka”  jest  plan  finansowy  sporządzony  przez  Kierownika  z uwzględnieniem zasad obowiązujących dla jednostek budżetowych określonych w odrębnych przepisach.
  2. „Ośrodek” zarządza samodzielnie przydzieloną częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadą efektywności, celowości i rzetelności ich wykorzystania.
  3. „Ośrodek” prowadzi rachunkowość według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział 5.

Postanowienia końcowe

§ 10

  1. Statut „Ośrodka” nadawany jest uchwałą Rady Gminy w Iwkowej.
  2. Zmiany w statucie „Ośrodka” mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.